woensdag 1 oktober 2014

Oktober...

Oktober, en nog wel de eerste ook. De 274ste dag in het jaar, mits geen schrikkeljaar. Nog 91 dagen te gaan tot het einde van het jaar. Als je het  snel zegt, lijkt het net niks...

Oktober, zaaimaand, tiende maand van het jaar, 31 dagen, de langste maand van het jaar, met dank aan de omschakeling van de zomertijd naar de wintertijd op de laatste zondag van de maand.


Ik lees weerspreuken als: 'Is oktober warm en fijn, het zal een scherpe winter zijn. Maar is hij nat en koel, 't is van een zachte winter 't voorgevoel'

Of: 'Blinkt oktober in zonnegoud, de winter volgt dan snel en koud'.

Ach, zo maar wat feiten&fabels, die er eigenlijk niet toe doen, of misschien ook wel. Je mag kiezen. Zoals het leven uit keuzes bestaat nietwaar. Maar goed, daar heb ik het vorige keer al over gehad :-).


Ik ben gek op najaar, zeker een warm, fijn en gehuld in zonnegoud...



En hier stopte ik vanochtend, na nog snel wat wetenswaardigheden te hebben opgeschreven. Even boodschappen doen, en zo. Ik had tenslotte de hele dag de tijd om te schrijven over al die bijzondere dingen die deze maand voor ons in petto heeft. Thanksgiving in Canada, uit mijn hoofd de 2e maandag in oktober, een maand eerder dan in de Verenigde Staten, die het, uit mijn hoofd, de 4e donderdag in november vieren, gewoon omdat er eerder geoogst wordt.
En, als je nog even doorzoekt, word je misschien nog wel verrast, net als ik :-)



Nooit geweten dat we een, zelfs internationale, dag van handen wassen hadden.... Ach ja, kom je nog eens iets te weten!

Afijn, déze dingen stonden nu juist niet op mijn schrijfblokje, dat altijd naast mijn computer ligt. Altijd handig om mijn gedachtekronkels ergens anders te deponeren dan alleen maar in mijn hoofd. Alleen dan weer een beetje jammer dat ik dan in een opruimbui het bovenste blaadje schijn te hebben weggooid...

In ieder geval had ik een prachtige loupe bedacht, via Thankgiving naar de Dankdag in Nederland. Want zeg nou zelf, wat die Amerikanen kunnen, kunnen wij toch ook. De Pieterskerk in Leiden viert zelfs nog een aantal kerkdiensten waarvan de Dankdienst voor Leidens Ontzet op 3 oktober, en de qua vorm daarvan afgeleide Thanksgiving-service voor de Amerikaanse gemeenschap in Nederland (bron: Wikipedia).


Dankbaarheid! Ach, ik heb er nu eenmaal geen kerk(dienst) voor nodig. Ik ben iedere dag dankbaar. Ik zie, voel en ervaar iedere dag dat het leven niet vanzelfsprekend is, maar wel bijzonder en speciaal. Dingen hoeven niet te lopen zoals ik wil dat ze lopen om mooi te zijn, las ik laatst... Hoe waar is dat?!

Ik neem dankbaarheid mee de dag in, zoek het positieve in het negatieve, en ben de eerst die toegeeft dat dat lang niet altijd makkelijk is. Maar hé, ik heb ook niemand ooit horen zeggen dat het allemaal gemakkelijk is. Wel dat het meer dan de moeite waard is, en daar houd ik me dan maar aan vast.

En weet je, oktober wordt ook wel de wijnmaand genoemd. Dus, met permissie (of niet) ga ik mijzelf, in alle dankbaarheid, een mooi glas Pinot Noir uit de Bourgogne inschenken en me verheugen op weer een hele mooie nieuwe maand die voor me ligt!



12 opmerkingen:

merel zei

geniet maar van je wijntje, oktober is voor ons ook speciaal : we vieren die maand onze huwelijksverjaardag en een paar dagen daarvoor de verjaardag van onze jongste zoon.
Oktober - morgen al weer 3 jaar geleden is ook de dag dat onze oudste naar Spanje vertrok om daar zijn geluk te zoeken en wij hier met een klein bezorgd hartje achterbleven. En nu 3 jaar verder kunnen wel alleen maar zeggen dat we zo trots zijn op wat hij daar presteert .. we zouden hem natuurlijk liever dicht bij ons hebben maar als je weet dat je kind gelukkig is dat is toch het allerbelangrijkste

Marjolijn. zei

Ja, oktober kan een mooie maand worden.
Genoeg om te herdenken en om aan te denken.
Er is ook genoeg om weer binnenshuis te doen.
Je mag daar gerust een lekker wijntje op drinken.
Op naar een mooie maand meis.

Helena zei

Zeker speciaal Merel; mooie maand gewenst ook :-)
Jij ook Marjolijn, we gaan er voor! x

klaproos zei

lekker zo'n glas wijn om de dag weer te danken:-)
ik vind dat fijn en doe het graag:-)

xxx

Patty zei

Die hele mooie nieuwe maand is je dan ook van harte gegund! XxX

Helena zei

Altijd leuk om te horen dat ik een 'mededanker' heb Dien :-) x
Dank je wel Patty en voor jullie natuurlijk hetzelfde gewenst Patty!

Marjolijn. zei

Voor morgen nog een mooie dag meis...!!

Merel zei

Ondanks de regen breng ik je toch een fijne oktober zondag de herfst laat nu even haar minder mooie zien maar er komen vast en zeker nog heel veel mooie herfstdagen en ook binnen is het ne gezellig

Helena zei

En het is een mooi dag Marjolijn, dank je wel!
Dank je wel Merel, het was een hele mooie zondagse herfstdag!

Mrs. T. zei

Proost!
Ik was dit weekend nog in Leiden. Prachtige stad.
En geniet van oktober.

Wanda zei

Oktober vind ik zeker een van de mooiste maanden van het jaar, de natuur is dan prachtig met zijn herfstkleuren en thuis ziet het er direct een stuk gezelliger uit met brandende kaarsjes en inderdaad een goed glas wijn... Geniet er lekker van!

Introverte Mama zei

Ik hou van oktober. En van weer spreuken :)