woensdag 10 september 2014

De werkelijkheid

Terwijl de ochtenddauw nog als een zacht tapijt op de weilanden ligt, hier en daar wordt wakker gekieteld door de eerste zonnestralen van de dag, staar ik minutenlang naar dit plaatje. 

Even voel ik het gevoel dat het bij me oproept. Zie mezelf zitten op die veranda, op die fiets. 

Zelfs als ik kijk naar de poppetjes tussen het paars, vliegt de geur van lavendel mijn neus in. 

Hoewel dat ook de pot op ons dressoir kan zijn waar ik vorig jaar lavendelzaadjes in heb gedaan om nog enkele herinnering te bewaren...

Dat was zondagochtend, toen het huis nog in diepe rust was en ik de dag al was begonnen, fietsend langs het kanaal, tussen de weilanden door... in mijn hoofd.

De werkelijkheid was echter net even anders. Zoals deze wel vaker niet helemaal overeenkomt met het plaatje in mijn hoofd. Maar wellicht ben ik daarin niet vreemd en is het zelfs herkenbaar. En als dat niet zo is, vind ik het ook niet erg!

Het is alwéér bijna zondag. Althans, zo voelde het een heel klein beetje vanmiddag toen een uitermate vriendelijke jongeman achter de kassa ons lachend een 'en bedankt en heel prettig weekend' toewenste. Het maakte in ieder geval dat wij glimlachend naar buiten liepen, op weg naar de werkelijkheid, weer net even anders, zoals ik me ineens weer realiseerde. Voorlopig nog helemaal geen weekend en na een paar enerverende dagen, voor de een weer net even anders dan voor de ander, volgen er nog een paar.

Op weg naar huis scheen de zon. Een dorpshuisje met een fiets voor het raam bracht me terug bij dat zondagse plaatje en dat speciale gevoel. En even was ik weer ergens anders...

Ik schrik op uit mijn gedachten als mijn telefoon gaat; mijn schoonvader die vertelt hoe de ochtend verlopend is, dat de radioloog weer aardig was en dat ze daarna lekkere wijn gekocht hebben waar hij zo een glaasje van gaat proberen. 

Tja, de werkelijkheid, meestal net even anders, en misschien ook wel prima dat die niet altijd overeenkomt met wat er in mijn hoofd gaande is, wie zal het zeggen.

Ik zeg: 'tijd voor een mooi liedje ...'



7 opmerkingen:

Marjolijn. zei

Nu weer even de werkelijkheid van alle dag meis.
Wakker worden, bakje koffie en aan de arbeid.
Nog even ..... en dan is het weekend..!
Mooie dag vandaag.

Helena zei

1 en 2 is gelukt en de rest lukt ook Marjolijn :-). Jij ook een mooie dag gewenst!

klaproos zei

gedachten en werkelijkheid lopen altijd anders, maar het liedje van melody laat je het de hele dag zingen, en dat si goed:-)

xxx

Anoniem zei

Prachtig geschreven weer :-)
Op naar een fijn weekend waar mooie gedachten wellicht zomaar eens werkelijkheid worden ;-)
Knuf!

Helena zei

Daarom Dien :-) gewoon een mooi liedje xx
Dank je wel Patty en wie weet :-) x

merel zei

ondertussen is het weekend, bijna zondag en ja dat is de werkelijkheid .... misschien spring je morgen ochtend weer even op je fiets ... geniet er dan maar van

Helena zei

Niet de fiets, wel heerlijk aan de koffie Merel :-)