zaterdag 6 oktober 2012

Mind full of mindful


"De kunst van mindfulness is om niet voortdurend te vechten tegen wat u niet wilt, maar het strijdtoneel te verlaten en er van een afstandje naar te kijken. U denkt dus: ‘Goh, daar hebben we een rothumeur/de zenuwen/de pijn.’ Zonder daar de conclusie aan te verbinden dat het slecht is, of dat het vast een tijd zal duren voordat het over is. Pijn en verdriet horen namelijk bij het leven. Door dat te accepteren, maakt u het probleem minder groot en overheersend, en bespaart u een hoop energie."

Tjeeeee, dat wil ik ook, en wel nu (graag).

Vooral de laatste zinsnede; als dat de uitkomst is, sta je toch gelijk in de startblokken. Het klinkt in ieder geval simpel genoeg.


Tja, die energie; zoiets vreemds, ongrijpbaar vooral, want laten we het over een rothumeur/de zenuwen en de pijntjes maar even niet hebben :-).

Al maanden ben ik aan het bijslikken. Eerst braaf op advies van de huisarts, die een net iets te groot te kort aan vitamine D constateerde; inmiddels de 2e pot aangebroken.Tip van een collega: "gebruik vooral Chlorella... helpt echt geweldig".
En natuurlijk niet te vergeten de 'eughinahuppelepupdruppels' van dr. Vogel - waar mijn lieve moedertje altijd bij 'zweerde'...

Geloof het of niet, maar nog steeds mis ik de:

energie (zn):daadkrachtfutgeestkrachtkloekheidkrachtondernemingslustpep,pitpuf, slagkracht, stootkrachtveerkrachtvitaliteitvoortvarendheid,wilskracht
Ach weet je, ik ga het niet al te ingewikkeld maken. Het tenslotte weekend.
Voor iedereen die er ook wel eens last van heeft; je weet wel, het ons zo welbekende, en helaas, het overkomt ons allemaal regelmatig wel eens:
- de dagen vliegen (veel te snel) voorbij
- veel te druk met werk, kinderen, huishouden
- er moet ook gesport worden (of in ieder geval hard langs de sportschool fietsen)

en, o ja, laten we vooral niet vergeten:
- te genieten
- leuke dingen te doen
- .....

en 'in the end' schiet het er allemaal weer bij in, worden we worden ingehaald door de waan van de dag. 

Dus, voor iedereen wel of geen last ergens van gewoon even 3 hele korte mindfultips om mee te beginnen. 
En denk gewoon eens: "Doe eens gek..."!

1. Neem regelmatig een korte adempauze.
    Gewoon 1 minuut niets anders doen dan aandacht geven aan je adem,
    je lichaam en gedachten; even 'resetten'.

2. Schrijf de dingen die je echt niet los kan laten op en laat ze een nacht of

    langer liggen. Alle piekerende gedachten lossen nl. niets op. Is het de 
    volgende dag of week echt nog zo belangrijk?

3. Probeer in gesprekken met anderen er met volle aandacht bij te zijn
    Dwaal je af, keer dan weer terug. Merk op wat het met de ander doet als er
    met volle onverdeelde aandacht geluisterd wordt.


en voor diegenen die het aandurven ...






Ik wens jullie allen een heel mooi weekend en niet vergeten:





7 opmerkingen:

Jacqueline zei

Hoe herkenbaar :-)
En toch, na heel veel jaren, lukt het me om de boel de boel te laten, de hersenspinsels (even) te vergeten en te genieten.
Ook ik heb vaak de energie niet maar ik geef mezelf dan toch een schop onder m'n ..., trek mijn jas aan en ga naar buiten.
Zorgen, ze zullen er altijd zijn, soms klein en soms groot maar wat helpt het om erover te blijven piekeren? Juist....niets :-)
Heb een mooi weekend.

Jacq.

Helena zei

Jullie ook :-)

vlinder zei

Heel herkenbaar wat je allemaal schrijft,soms zó druk met van alles dat je jezelf voorbij loopt en dat gaat dan weer ten koste van zowel jezelf alswel anderen.
Punt nummero 3 kun je dus ook omdraaien; Merk op wat het met "jezelf"doet als er met onverdeelde aandacht geluisterd wordt, zo kun je aardig spiegelen.
mediteren, jaren terug deed ik dat wel en ik zou bést weer willen maar gun me er de tijd niet voor (dom eigenlijk) want t,is zó héérlijk.
Fijn weekeind Helena en geniet van de kleine dingen in het leven, doen wij hier ook;)
Liefs van mij..;)

Korinde zei

Weer mooi gesproken,ik ga het filmpje vanavond in alle rust bekijken.

Marjolijn. zei

Heel herkenbaar.
Lieverd je weet de oplossing zelf al wat je er tegen kunt doen.
Maar als ik mag zeg ik het nog even tegen je, pas goed op jezelf en loop niet te hard.
Het scheelt maar een paar minuten op het einddoel, maar met een beetje minder snel kom je in ieder geval minder moe aan.
Geniet van het vrije weekend en alles wat het je weer biedt.

klaproos zei

als ik ergens mee zit,
ga ik naar buiten,
richt mijn hele wezen op alles wat ik buiten zie,
hoor en voel en kom als herboren terug,
dikwijls helpt het wel, en heel soms niet.......

dan ga ik nog even zitten in het nú:-)

dag helena, een heel fijne zondag wens ik jou.
xxx

Marion zei

Een hele dikke knuffel, ik hou je even stevig vast
Een lieve kus erbij
Gewoon zomaar ..xx