maandag 1 juni 2020

De werkelijkheid...

Soms is de verleiding best groot, om een beetje te gaan somberen of zo. En zo ben ik helemaal niet, 'die tijd heb ik wel gehad' zal ik maar zeggen. Afijn, misschien ken je het ook wel, je bent gelukkig, misschien bij vlagen wel héél, en dan ineens slaat een blues toe waar je geen verweer tegen hebt (zoals Martin Bril ooit schreef). Wat kon hij het toch altijd prachtig verwoorden... ik mis die verhaaltjes van hem best, oog voor detail, ontroerend de dagelijkse dingen beschrijven. Van de week schoot het me ineens te binnen, hoe zou hij in deze tijd hebben geschreven. Zou het hem juist in deze tijd ook zijn overkomen, die blues, waar je dan net even niet het juist antwoord op hebt. Maar ja, je schiet er allemaal niks mee op hè. Mijn moeder zou zeggen: 'Klaar met dat gesip, je hebt er alleen jezelf maar mee...'

… schreef ik in de maand mei en kwam niet verder om de een of andere vage reden. Geen idee waar het in zit, aan ligt, maar soms is het er simpelweg niet of zo. Misschien ook wel gewoon moe van alles. En nee, ik ga 'het' woord niet noemen, want iedereen weet toch wel waar ik het over heb. Daarbij, er is al zo ontzettend veel over geschreven dat die paar regels van mij echt niet gaan bijdragen aan nieuwe of opzienbarende inzichten, hoewel...

Ik omarm de werkelijkheid, heb ik al even geleden besloten en gebruik vooral mijn gezonde verstand. Volgens mij schiet ik daar het meeste mee op. Een beetje meebewegen op de golven en de wind en kijken waar ik uitkom; op de rest heb ik immers toch geen invloed. Zo ook niet op de maand die voor me ligt, eentje vol met herinneringen... de afgelopen dagen heb ik er al een paar opgepoetst, die anders leken te vervagen. En ach, eigenlijk weet ik ook dat dat helemaal niet kan.


Juni... we gaan het zien, we gaan het meemaken en we gaan er in ieder geval ook van genieten!



12 opmerkingen:

klaproos zei

tuurlijk genieten staat hoog in het vaandel,
maar dat sippen herken ik wel..
is dit het nou....
is dit mijn leven...
en dan sla ik me weer voor de bips :-)

Já dien, dit is het :-)

xxx

Helena zei

En zo is het Dien :-) xx

Marjolijn. zei

Gow with the flow meis, dat is het beste wat je kunt doen...!
Op naar een mooie nieuwe maand.

Helena zei

Doe ik zeker Marjolijn :-)

patty zei

Wederom prachtig verwoord, lieve Helena. Voor mij is de maand Juni vooral een fijne maand; de start van de zomer, mijn verjaardag en twee van lieve familieleden. De laatste dag eentje om stil bij te staan, alhoewel ik nog dagelijks denk aan mijn grote hond-vriend. Mooie herinneringen om bij stil te staan en weer volop dagen om mooie nieuwe te maken. Wens je een prachtige maand, stuur je een virtuele dikke knuffel! XxX

Helena zei

Ik jou ook Patty, geniet ervan en dikke knuffel retour xx

Mirjam Kakelbont zei

Martin Bril...ik vond het een icoon van een schrijver. Véél te vroeg overleden. Het is natuurlijk om af en toe wat in somberheid te vervallen. Dat brengt de situatie met corona met zich mee. Je kunt onmogelijk alleen maar gelukkig zijn. Licht schijnt alleen in het donker.
Twijfel niet aan jezelf, je bent een mooi mens!
Houd je taai en lieve groet.

Helena zei

Ach wat lief Mirjam, dank je wel :-) en ik weet ook gelukkig dat het zo werkt, alleen overvalt het je soms ineens...altijd op de momenten dat je er niet op bedacht bent of zo. Lieve groet retour.

Mrs. T. zei

Inderdaad, gewoon meebewegen, dat is in dit geval het beste. En het brengt ook mooie dingen met zich mee.

Helena zei

Ook dat is waar mrs.T.

Gwennie zei

Ik troost mezelf met de gedachte dat dit soort sip-momentjes ook een beetje bij het leven horen. Zoiets als: zonder dalen geen hoogtepunten, of zoiets... ;-) En... het hoort ook wel een beetje bij de leeftijd! Bij mij dan... *schater*

Helena zei

...en bedankt hè lieve schat *schatert* … maar je hebt zeker op een aantal puntjes wel gelijk :-)