zondag 24 februari 2019

Het 'joepie-joepie-gevoel'

Deze week hoorde ik een uitdrukking en dacht gelijk, die móét ik opschrijven, anders vergeet ik hem geheid. Ik moest er ook echt om lachen en werd er spontaan nog vrolijker van dan ik al was. Ik kende hem overigens niet, maar ja, dat zegt ook niet zoveel. Het was een collega's die het tegen me zei na een werkoverleg. Eerlijk is eerlijk, het was dan ook best wel een goed overleg, dat dan weer wel. Helemaal als je je bedenkt waar we gestart zijn, zo'n twee jaar geleden. Toen zag de (haar) wereld er tamelijk anders uit. Best gaaf dus om te horen wat ze zei: 'Het is er weer Heleen. Zo fijn. Lange tijd echt niet gevoeld, maar ik heb weer een onvervalst 'joepie-joepie-gevoel'... '

Voor mij een mooie afsluiting van de week, al was het dan nog geen vrijdag. Het was namelijk best een week met hier en daar een behoorlijke uitdaging. Nu ga ik die van nature niet zo heel snel uit de weg. Alleen kosten ze vaak behoorlijk wat meer energie en zo. Energie die ik gelukkig (terug)haal uit onder andere dit soort 'joepie-joepie-momenten'. En, bedacht ik me later, er bestaan natuurlijk legio van deze momenten. Misschien heb jij ze ook wel. Vandaag had ik er in ieder geval ook weer eentje. Zo'n ongekend en uniek 'joepie-joepie-gevoel'. Alleen misschien net een beetje anders dan anders.

Met dagen zoals deze bekruipt mij namelijk altijd een bepaald gevoel. Áls het al mooi weer is in het weekend, voel ik dan ook best een bepaalde druk. Ja, klopt, ik weet het. Het zal zich ergens in mijn vroege jeugd gemanifesteerd hebben, want mijn lieve moeder 'schopte' ons bij wijze van spreken bij de eerste zonnestraal naar buiten. Binnenblijven was geen optie.

Vandaag en gisteren dus ook volop de zon. Het is nagenoeg windstil en dus begint al bij het ontwaken dat stemmetje in mijn hoofd te schreeuwen dat ik naar buiten MOET. Hoppa, douchen, haren drogen, wandelschoenen aan en erop uit! En, owhwee als ik dat niet doe. Dan vind ik dus oprecht van alles van mezelf, want... lalalalala. Redenen om binnen te blijven, zijn er simpelweg niet. Nu vind ik dit fantastische weer natuurlijk ook geweldig hè, begrijp me goed. Alleen, ja sorry hoor, de gedachte dat ik me vandaag met al die andere, duizenden buitenluchtliefhebbers tegelijkertijd op onze fietspaden moet begeven, voorbij gesjeesd wordt op mijn niet-elektrische fiets door supersonische elektrieke tweewielliers, in de bossen loop te struinen waar ik om de haverklap bijna omver word gerend door al die enthousiaste viervoeters die door hun vriendelijke bosstruinende baasjes zijn losgelaten onder het mom van 'ach, moet een keertje kunnen, want zo vaak is het geen 13 graden in februari... of wil genieten van dat ene, unieke, stille klompenpad, inmiddels allang niet meer uniek en zeker op een dag als vandaag niet meer stil... Tja, daar krijg ik heel eerlijk nu eenmaal niet direct het 'joepie-joepie-gevoel' van.

Maar waarvan dan wel? Nou, ik gooi op een dag als vandaag tamelijk eenvoudig inmiddels mijn 'je-moet-je-schamen-dat-je-niet-bent-gaan-fietsen-of-wandelen-vandaag-gevoel, over de schutting. Een prachtige schutting overigens, tussen mij en de buren, die -net als ik- gewoon in alle rust genieten van hun eigen tuin. Want dat doe ik dus wel hè. Ik voel me op dit soort dagen nu eenmaal compleet gelukkig in mijn eigen achtertuin, waar mijn lief, tussen de voetbalwedstrijden door, relaxt een tafeltje in de lak zet. Ik eindelijk eens in alle rust de weekendkranten doorspit en geniet van een mooi verhaal. De poes verbaasd miauwt als ze haar eigen schaduw ontdekt. Een roodbosje even komt buurten en mij eigenwijs aankijkt op een takje van de net gesnoeide klimhortensia. Ik samen -als het tafeltje klaar is en de voetbal voorbij is- met mijn lief én een lekker drankje proost op het leven, onderwijl de week en alles daarin nog even de revue laat passeren, met als conclusie dat het al met al toch wel een mooie week was. Dat geeft mij misschien wel het ultieme 'joepie-joepie-gevoel'. 

En jullie? Waar werden jullie deze week echt blij van?

9 opmerkingen:

Mrs. T. zei

Als ik eerlijk ben, nergens van. Ben blij dat de operatie van manlief goed verlopen is, maar voor de rest is er (te) veel om me nu zorgen over te maken.

Helena zei

Ach jee mrs. T. dat klinkt minder joh. Fijn dat de operatie goed is verlopen en verder wens ik je in ieder geval toe dat de zorgen mogen verdwijnen en ook jij weer meer dan 1 reden hebt om blij te zijn. Dikke knuffel

Marjolijn. zei

Fijn zo af en toe dat "Joepie - Joepie - gevoel"
Dat krijg ik ook wel van het zonnetje...!
Geniet volop meis, maak er een mooie week van.

klaproos zei

je zult het niet geloven,
ik trek er met mijn hoepie de poepies zo graag op uit, maar op zaterdagen en zondagen als het "overal"druk is, dan zit ik het liefst lekker stilletjes in MIJN tuin :-)

whahaha heerlijk weekend gehad

Helena zei

Dat zonnetje doet zeker goed Marjolijn :-) Jij ook een mooie week gewenst!
Gelukkig Dien, ben ik niet de enige haha!

Gwennie zei

Toch wel het zonnetje... Van de nieuwe thermen bij ons in de buurt, van Teun, van jouw mail (ja, ik ga morgen antwoorden! Zin in!), van een lief app-je van de oudste, van dat mooie boek dat ik aan het lezen ben... van heel eenvoudige dingen dus! :-)

nicole orriens zei

Wat een prachtige omschrijving van een blij gevoel: Joepie joepie : ) Ik werd deze week heel blij toen ik buiten in het zonnetje zat met een boek.

Patty zei

Heerlijk die joepie-joepie en woop-woop momenten :-) Vooral als je zelf de hand erin hebt gehad ze te creeeren voor anderen.
Ik heb nog op een peuterspeelzaal gewerkt, die heette Joepie-Joepie :-)
En dat heerlijke weer ging/gaat nog even door; Joepie!
Dikke knuffel! XxX

Helena zei

Mooi Gwennie :-) Houd 't vast *knipoog*
Ik kan me er alles bij voorstellen Nicole :-)
Heerlijk hè Patty, daar doen we het voor!