woensdag 1 juni 2016

Juni 2016

Ik schreef het vorig jaar en zei het vorige week nog ergens: 'juni is een mooie maand om dood te gaan. In ieder geval ook om feest te vieren... in de hemel, dan wel te verstaan'. 

Ik ga daar ook vanuit, dat dat zo is, als ik denk aan de tante van mijn Lief, die na een onverwacht kort ziekbed, veel te vroeg afscheid moest nemen van dit leven, al was het dan nog mei... Deze week nemen we afscheid van haar en vieren haar leven, in juni. Net zoals we dat ieder jaar doen deze maand van nog een aantal lieve mensen, ons ontvallen maar nog steeds zo dierbaar, die ook vonden dat juni wel een mooie maand was...


En zo zal het altijd wel een maand met een bijzonder randje blijven. Voor de één misschien nog met een wat rafelig, hard en donker randje. Voor de ander wellicht inmiddels een beetje gladder, zachter en afgewerkt met mooie kleuren.

De maand herinnert mij er in ieder geval eveneens aan te blijven genieten van de kleine dingen in het leven, want op een dag realiseer je je hoe groots ze eigenlijk waren. Vaak juist op die momenten waarin je ziet en voelt hoe broos en breekbaar het leven soms is. 

En dus genieten we mogelijk wel extra... van een paar vrije dagen, tijd, zonder tijdsdruk, voor elkaar, voor een ander, voor klusjes die al veel te lang liggen, een dagje dierentuin met mijn vriendin en haar medebewoners, een weekendje bluesmuziek met lieve vrienden, dagje uitwaaien aan de Waddenzee, gewoon omdat het kan, even ademhalen, bijtanken of hoe je het ook noemen wilt. Misschien wel om daarna iets meer bestand te zijn tegen dat wat soms aan het leven knaagt en met net een beetje meer moed en kracht het mindere weer een beetje beter te maken, wie zal het zeggen...




16 opmerkingen:

Yvette zei

tja,

jij beschrijft het zo mooi
ik kreeg geen woorden op papier
misschien later

maar die kleine dingen zijn zo veel waard!

knuffel!

Merel zei

Mijn deelneming

Je weet het weer zo mooi te zeggen

Nog even terug komen op je vorig postje waar ik juist op reageerde : misschien moet ik me ook wel zo een klein boekje aanschaffen om enkele gedachten en indrukkingen in op te schrijven

Helena zei

Knuffel terug Yvette en dank je wel
Het werkt voor mij prima Merel

patty zei

In gedachten bij je ;-)
Mooie tekts, ook die van Mara Li trouwens.
Het leven is tegenstrijdig idd...Jij neemt afscheid, ik vier volgende week mijn verjaardag. Voor mij is juni (tot nu toe) een happy maand ;-)
Knuf!

Helena zei

Ook niet onbelangrijk hoor Patty, vieren wat er te vieren valt 😘

Marjolijn. zei

Sterkte meis.
Maar ook genieten van alles groot en klein en vieren wat er te vieren valt.
Fijne vakantie voor straks.

Helena zei

Zeker weten Marjolijn, dank je wel xx

Linda zei

Wat mooi geschreven, en wat heftig weer voor jullie. Rustig aan, en kus.

klaproos zei

de kleine dingen zijn later van onschatbare waarde Helena,
dat realiseer je je pas,
als iemand overleden is

heel veel sterkte
xxx

Mirjam Kakelbont zei

Iemand missen waarvan je houdt, blijf een leegte. Mijn schoonmoeder zei over mijn overleden schoonvader: ik begrijp niet dat mensen zeggen dat het verlies minder wordt. Het wordt alleen maar groter.
Rouw kan zo rauw zijn... Sterkte, hoor!
Lieve groet

Helena zei

Dank je wel Linda, zie je snel XX
Daarom richt ik me daar maar op Dien xx
Het gemis blijft zeker Mirjam...

Mrs. T. zei

Gecondoleerd. En sterkte.

Wanda zei

Hoe ironisch is het leven toch... ik vind juni de mooiste maand omdat het vooral een maand is met veel vrije tijd en dus totaal geen stress, voor jou is het een dubbele maand met veel herinneringen aan mensen die er helaas niet meer zijn...

Helena zei

Dank je wel Mrs. T.
Gelukkig maar Wanda en buiten het dubbele, geniet ik ook van deze voorjaarsmaand hoor!

Gwennie zei

Ik denk dan weer aan dat liedje van Blof: '.. wat een mooie dag, wat een mooi dag voor de dood.'
is er een mooie dag/maand voor de dood? Misschien wel... *kus*

Helena zei

Ik denk het Joolzz *kus*