zondag 29 december 2013

Dankbaar terugkijken, de laatste (#32) van 2013


 'Het aftellen is begonnen', lees ik als ik mijn mail open. Ach, denk ik, best te doen hoor met de Top2000 op de achtergrond. Gelijk moet ik denken aan een vriendin. Dominee geworden dit jaar en doorkruist inmiddels het hele land om mensen te verblijden met de meest bijzondere kerkdiensten *klik*. 'Iemand aanraken met iets moois is nooit nutteloos' (zoals Leo Blokhuis het zo mooi omschreef dit weekend). Stoer ook, vind ik!

Het aftellen is begonnen. Het laatste weekend van 2013, mijn laatste terugblik over de laatste drie maanden van dit jaar. Jemig. Het voelt nog steeds anders dan vorig jaar. Niet dat dát erg is, maar toch, het is nu eenmaal zo.
Buiten ligt geen pak sneeuw, integendeel, de zon schijnt. Net als gisteren, waar we dan ook lekker gebruik van gemaakt hebben door even te gaan fietsen. Om daarna gezellig dit weekend in te luiden met een drankje en thuis op de bank met een heerlijk kaasfonduetje :-).

Ach ja en zo zit ik eigenlijk al in de blijmakertjes *klik hier voor alle voorgaande* van deze week. Altijd goed om even bij stil te staan. Of  - om maar bij Leo Blokhuis te blijven - 'het negatieve benoemen is vaak makkelijker dan het mooie zoeken'... laat mij dus maar al dat mooie zoeken (en benoemen :-)).

Als ik terugkijk in mijn blogs van de laatste maanden, was daar ineens Albert Einstein met twee (voor mij) prachtige uitspraken:

"Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven:
doen alsof niets een wonder is,
en doen alsof alles een wonder is"
en
"Te midden van de moeilijkheid
ligt de mogelijkheid"
  
Misschien wordt het wel tijd deze uit te printen, in te lijsten en er een strategische plekje voor te zoeken. Ze zijn het afgelopen jaar zo waar gebleken, en zullen dat volgend jaar ook zeker weer zijn!

Moeilijkheden waren er natuurlijk, want ook hier gaat het leven gewoon haar eigen gang, terwijl wij hele andere plannen maken. Zo waren er de niet verwachtte en zeker niet gehoopte, minder goede uitslagen van mijn schoonvader tot aan zelfs weer een ziekenhuisopname. Moet je ineens weer met z'n allen schakelen, nieuwe strategieën bepalen en herpakken; iedere op zijn of haar eigen wijze. Ook hier thuis waren er de lichamelijke ongemakken, zowel van mijn lief als van mij. Soms gewoon net even 'te zwaar', zeker met te weinig energie, soms gewoon goed mee te leven.

Gelukkig waren er ook heel veel mogelijkheden, die op hun beurt weer níeuwe mogelijkheden boden. De leukste NLP training *klik* die ik ben gaan doen en waarvan ik in maart de 'master' mag gaan doen. Maar niet alleen voor mij, ook mijn lief ging als een 'tierelier'. Vijf examens in drie keer halen. Drie pittige intakegesprekken voeren voor een nieuw opdracht én de opdracht binnenhalen. Inmiddels doet hij dit alweer een paar weken en heeft het reuze naar zijn zin. Een mogelijkheid met weer heel veel mogelijkheden :-).
 
Misschien komt het wel door de herfststorm (ik hou er van) maar misschien ook wel niet. De laatste drie maanden van dit jaar lijken om te vliegen met gelukkig ook veel hele leuke en gezellige momenten, zoals etentjes met collega's en vrienden, meerdere keren lekker uitwaaien aan zee en een super geslaagd familiefeest, dat ons trouwens inspireerde om ook 'eens gek te doen'.

We horen namelijk nogal eens de opmerking:'we zien elkaar straks alleen nog maar tijdens bruiloften en/of begrafenissen...'. Daar wij in ieder geval zeker weten dat die eerste er voorlopig echt niet aan zit te komen, hebben we de stoute schoenen aangetrokken en -ongeacht wat er ook bij wie, wanneer en op welke manier speelt- een uitnodiging gestuurd aan vrienden en familie om op 1 januari te komen toosten op het nieuwe jaar. Geen hoogdravende pleidooien van het 'hoe of waarom', maar gewoon 'wie zin heeft, is meer dan welkom (als je maar wel je eigen lievelingsdrankje en/of hapje meenemen :-)).

De laatste zondag in 2013. Straks het laatste etentje in dit jaar met onze vrienden, waarvan we er helaas eentje moeten missen omdat ze ziek is. Ondanks dat, mogen we wel genieten van haar overheerlijke boerenkool en wordt zij op haar beurt weer verrast met de 'restjes' van ons, die mee naar huis gaan met haar man :-).

Zo maar een van de laatste blijmakertjes in 2013 om even bij stil te staan, net als bij al die andere, die er ook zeker weer waren deze week en het afgelopen jaar. Gewoon omdat ze er zijn, omdat het kan en omdat ik het simpelweg goed vind het mooie te zoeken (en te benoemen) in dit leven!

 
 
 
 

6 opmerkingen:

Marjolijn. zei

Ja meis en dan zit je zomaar tegen de jaarwisseling aan.
Ik wens je een mooie overgang van oud naar nieuw.
En dan vooral in het nieuwe jaar veel nieuwe energie en mooie blijmakertjes.

Fijne dag vandaag.

merel zei

altijd een beetje bij mij rond deze tijd van het jaar. Ik wens je alvast heel veel goeds, heel warme momentjes voor het nieuwe jaar , veel blijmakertjes ook

Helena zei

Jij ook Marjolijn, met ook voor jou genoeg energie om er een mooie happening van te maken met je familie xx
Dat er maar veel mooie momenten mogen zijn weer Merel!

klaproos zei

Dag Helena,
Het oude jaar is omgevlogen,
en mijn god wat ging het snel hé:-)
een heel fijn oud en een zalig nieuw:-)

xxx

Helena zei

Het ging super snel Dien :-). Ook voor jou alle goeds, zowel op deze laatste dag als in het nieuwe jaar :-) xx

merel zei

ik wens je heel veel warmte en heel veel mooie dagen in 2014