woensdag 18 juli 2012

10-stappen-plan

Al zag dit tafereeltje er bij mij vanochtend net iets anders uit....mijn stoombakje was grijs en mijn handdoek blauw, maar veel meer verschil was er niet.

Ik dacht een paar dagen geleden nog heel enthousiast dat ik vorige week 'het ergste' echt gehad had, 'nog net op tijd was', goed geluisterd had naar mijn Lief, m'n collega's en mezelf :-) ...
Terugkijkend wellicht meer een wens der gedachte geweest...


Inmiddels begint ook mijn nacht-bed-tafeltje steeds voller te raken met allerhande middeltjes, met als enig -toch zo simpele- doel, een blijkbaar hele hardnekkige verkoudheid te kop in te drukken.
In ieder geval zou een beetje meer lucht, open neusholtes en een keel die niet aanvoelt als schuurpapier, van harte welkom zijn.

Ik dacht ook echt dat ik goed bezig was de afgelopen dagen. Had ergens een '10-stappen-anti-ziek-worden-plan gelezen' en ach, daar ik altijd wel in ben voor een nieuw plannetje...


Het anti-plan ziet er alsvolgt uit:


1.
Verse groeten en vers fruit inslaan. Het lichaam schreeuwt om vitamines (tja, wie ben ik dan om te weigeren....).

2. Iedere ochtend gewoon op tijd opstaan (wel net zo gezellig -en gemakkelijk ihkv ontbijt en lunch klaar maken voor mijn lieve wederhelft :-)) en een hele hete warme douche nemen. Gebruik een badschuim met bijv. euca erin.
Na het douchen tanden poetsen, want die ziektekiemen die in je keel rondhangen moeten natuurlijk heel snel weggewerkt worden (en je voelt je gelijk een stuk frisser kan ik je verzekeren).

3. Veel drinken, bij voorkeur water (geen probleem, ben nu eenmaal geen theeleut en koffie smaakt me nu niet zo). Water helpt ook weer om zo snel mogelijk al die ziektekiemen af te voeren en owh... natuurlijk even geen alcohol nuttigen.... (en dan wetende dat er hele lekkere witte wijnen koel staan te wachten in onze mooie nieuwe glanzende koelkast).

4. Het
slaapkamerraam open (staat hier altijd open) zodat alles lekker door kan luchten; ziektekiemen krijgen zo niet de kans om zich lekker te nestelen in dat geweldige nieuwe warme bed.... luchten, luchten en nog eens luchten en regelmatig verschonen (ook dat heb ik al 2 x gedaan).

5. Dan niet te vergeten de
paracetamol, gevolgd door, of in combi met een ibuprofennetje....(helaas tot op heden weinig tot geen effect).

6. In ieder geval
niet versuft op de bank hangen en roepen dat je je niet lekker voelt. Dat helpt toch niet en is nog niemand zich ooit beter van gaan voelen (ik zou niet durven, daarbij ligt dat helemaal niet lekker en dus mocht de neiging tot bankhangen zich onverhoopt toch voordoen, ga ik gewoon weer naar dat heerlijke, geweldige, nieuwe bed).

7.
Stomen; gekookt water in een pan en een handje rinocaps erin, met je hoofd er lekker boven gaan hangen en natuurlijk niet de handdoek vergeten zodat de stoom niet kan ontsnappen (schijnt nog eens hartstikke goed voor je huid te zijn ook ihkv porien open en vuil eruit; 2 vliegen in 1 klap).

8. Je neus altijd in
papieren zakdoekjes of tissues snuiten (had al een nieuwe voorraad -inclusief balsem- ingeslagen deze week)

9.
Gebruik neusspray hoewel ook weer niet te vaak (heb er inmiddels al een halve fles zoutoplossing -van de apotheek- er doorheen gejaagd, maar dat helpt werkelijk niets en is alleen maar heel erg smerig als het je keelholte inloopt omdat je toevallig net ff iets te hard knijpt).
Last but not least
:

10. Op
tijd naar bed gaan (grappig.... als iets me geen moeite kost, is het dit wel). 
Het schijnt dat je je de volgende dag een stuk energieker moet voelen.... (helaas schijnt dit effect zich bij mij alleen nog niet geopenbaard te hebben...). 

Dit alles gevolgd hebbende en uiteraard nog even mee volgende - onder het mom van: 'baat het niet.... ' - voeg ik toch nog graag een puntje 11 toe:



11. Vooral blijven genieten van alles en iedereen om je heen en niet vergeten:



6 opmerkingen:

Gwennie zei

Hé bah!! Het is dan ook echt bagger-weer!!! Heel veel beterschap! xx

Marjolijn. zei

Hé vervelend meis.
Ik hoop dat je stappenplan snel gaat werken.
Pas goed op jezelf.
Beterschap hé.

Helena zei

't komt goed... alleen nog ff niet geloof ik :-)

A van de Aa zei

Beterschap en inderdaad veel fruit, vroeg naar bed en blijven genieten.
En denk aan je spreuk.

Helena zei

Doe ik zeker A van de Aa :-) en dank je wel!

Marjolijn. zei

Zoveel als nodig alle puntjes van je stappenplan nog goed volgen meis, en vooral lekker genieten van het weekend.
Hoop dat je al veel resultaat hebt van alle puntjes.
Veel plezier en maak het goed.